Konijnen zijn heel kwetsbaar voor ziekten en dan vooral voor myxomatose en VHS, twee virusziekten. Als een konijn zo’n ziekte eenmaal heeft, is het meestal niet meer te redden. Tamme konijnen moeten dus ook ingeënt worden tegen deze ziekten: eenmaal per jaar tegen VHS en tweemaal tegen myxomatose.

Diarree bij een konijn kan heel vervelende gevolgen hebben. Controleer daarom regelmatig of het achterwerk van uw konijn schoon is en verwijder de eventueel aangeplakte keutels. Een groot risico bij een konijn met diarree vormen de vliegen. Zij leggen hun eitjes in de vastgeplakte poep en de maden die uit deze eitjes komen vreten de huid van het konijn aan. Zij kunnen zeer ernstige diepe wonden veroorzaken en als er niet onmiddellijk wordt ingegrepen zal uw konijn hier snel aan bezwijken. Om ’s zomers de konijnen hiertegen te beschermen adviseren wij horgaas voor de tralies van het hok te spannen zodat er geen vliegen in het hok kunnen komen. Daarnaast regelmatig het hok verschonen en het konijn iedere dag goed controleren. Ook is er bij ons een speciale spray te verkrijgen om vliegen te weren bij het hok en het konijn. Diarree wordt vaak veroorzaakt door teveel groenvoer en te weinig vezels. Wanneer een konijn diarree heeft is het volgende dieet goed om te geven gedurende 5 dagen: science selective hardvoer (verkrijgbaar bij de dierenarts), oud brood, zeer veel hooi, een klein beetje peterselie, 2 maal daags 2 ml yakult of biogarde yoghurt en verder even GEEN groenvoer.

NB Dit alles niet te verwarren met de zgn ‘plakpoep’die het konijn ’s nachts produceert. Deze ontlasting komt in lange trosjes en is zachter dan normale ontlasting. Het konijn zal deze in de loop van de dag opeten, vanwege de nog aanwezige voedingswaarde. Dit is gewoon gedrag voor een konijn !

Konijnen hebben een zeer gevoelige spijsvertering. Om haar optimaal te functioneren heeft het konijn vooral behoefte aan een grote vezelopname. Die haalt het voornamelijk uit hooi, het hoofdbestanddeel van het dagelijks menu. In bepaalde situaties, zoals bij pijn, stress of tijdens de verharing gaan konijnen wel eens minder eten en dit veroorzaakt een vertraagde darmwerking. Hierdoor ontstaat “gas” in de darmen, wat voor het dier zeer pijnlijk is en waardoor het stopt met eten. De spijsvertering loopt dan het risico helemaal stil te vallen en als hier niet op gereageerd wordt, zal het dier sterven. Daarom geldt als vuistregel: een konijn dat niet eet is een ziek konijn. Een bezoek aan de Dierenarts is dan noodzakelijk.

Tegen die tijd dat een voedster 4-5 jaar is heeft zij – mede afhankelijk van het ras – een kans van 50-80% om te sterven aan baarmoederhalskanker. Het bakerpraatje dat dit niet zo zou zijn als zij een nest heeft gehad moet krachtig uit de wereld geholpen worden. Aantasting van de baarmoeder door kanker en ontstekingen is helaas zeer veel voorkomend